Last Updated:

Mobiltelefoner er en del av samfunnet- også på skolen

Categories Samfunn

I motsetning til Tom er jeg en av de som er imot mobilforbudet ved skolene. Ikke fordi jeg mener at elever skal sitte på skolen og trykke på mobilene sine i timen. Eller snikfilme/ ta bilder av hverandre. Men fordi jeg mener de ikke skal det. Jeg har hundre prosent tiltro til at barn og ungdom er i stand til å ha en mobiltelefon i sekken/ jakken uten å ta den ut i timene. Når den ikke skal brukes som en del av undervisningen.

Ved å innlede forbud mot mobiltelefoner fratar skolen elevene en gylden mulighet til å ta ansvar for seg selv og omgivelsene samt å utføre selvregulering og kontroll. Det fører også til at skolen slipper å involvere seg i konflikter i klasserommene- Konfliktene og mobbingen blir først synlig i sosiale medier etter skoletiden og dermed er den mobbingen/ konflikten noe skolen slipper å involvere seg i og dermed belønner skolene med finere mobbestatistikk. Til tross for at mobbingen også foregår i skoletiden, bare mindre konkret, synlig og beviselig enn om man hadde hatt digitale bevis. En enkel måte for skolene å løse et økende problem på.

Vet du hvorfor skolene plutselig med støtte fra regjeringen innførte mobilforbud? Det var basert på en hovedoppgave fra en student ved NTNU som kunne bevise at det var en sammenheng mellom karakterer og mobilforbud. Spesielt ressurssvake jenter fikk bedre karakterer etter mobilforbudet var innført og i tråd med myten om at skjermtid er skadelig, så kjørte kunnskapministeren i gang nye nasjonale retningslinjer. Til tross for at karakterforbedringen er minimal. Til tross for at den samme oppgaven forteller om forsking som gir tilsvarende høyere karaktersnitt ved innføring av digitale hjelpemiddel for algebra. Det tiltaket kan være gunstig for guttene også, samt de ressurssterke jentene.

Anbefaler å lese denne saken fra NRK om skjermtid.

Og hvorfor skal vi gå ut mot skjermer og svekke fremfor å styrke digital kompetanse i skolene, jo fordi at vi gjorde det dårlig i siste PISA undersøkelse. Om du leser den, så har de også undersøkt hvor forstyrret elever opplever seg i timene pga digitale verktøy, og selv om Norge scoret dårligst på PISA i forhold til tidligere år, var det de norske elevene som oppga at de ble minst forstyrret sammenlignet med de landene som hadde høyere PISA score enn Norge.

Om du virkelig vil gå dypt i materien kan du lese denne nasjonale rapporten som oppsummerer en del ulike studier både nasjonalt og internasjonalt, der de også har et avsnitt om mobiltelefoner:

«Alle studiene nevnt over påpeker at det ikke er mobilen i seg selv som er problemet, men hvordan elevene bruker mobilen som avgjør om den er en ressurs eller en distraksjon.»

 

Slik jeg ser det bør vi styrke den digitale kompetansen. Jeg tror at om noen år vil man kunne oppleve et stort gap mellom de barna og unge som har fått muligheten til å utforske og bruke de nye digitale verktøyene og de som har hatt foreldre og skoler som ikke har turt å være med på utviklingen.

Regler og forbud er institusjonalisert mistillit, og bidrar ikke til å øke våre unges selvstendighet, noe som bør være en hovedoppgave for både foreldre og skole?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.